جرمی مرتبط با منبع موجهای گرانشی کشف شد

جرمی در فاصله های دور که مرتبط با نخستین منبع هر دوی نور و موجهای گرانشی است ممکن است که کشف شده باشد. این جرم که GRB150101B نام دارد نخستین بار به عنوان منبع انفجار پرتوی گاما توسط ماهوارۀ فرمی ناسا در سال 2015 کشف شد. این کشف توسط تلسکوپهای  NASA’s Chandra X-ray Observatory  ،  Fermi Gamma-ray Space Telescope ،   Neil Gehrels Swift Observatory   ،  NASA/ESA Hubble Space Telescope       ،Discovery Channel Telescope (DCT).    انجام شده است.  نخستین جرم در سال 2017 به نام GW170817 کشف شد که با جرم فعلی که GRB150101B  نام دارد ممکن است در ارتباط باشد. دانشمندها معتقدند که این دو جرم به احتمال زیاد با رویداد مشابهی به وجود آمده اند.  این دو جرم بیشترین شباهت را از این نظر دارند که هر دو، انفجار پرتوی گاما کم عمری را داشته اند و هر دو منبع نور آبی روشنی بوده اند که چند روزی ادامه داشته و گسیل پرتوی ایکس خیلی بیشتر ادامه یافته است. کهکشانهایی که آنها را در برگرفته اند نیز خیلی مشابه هستند. هر دو کهکشان بیضوی درخشان با عمری چند میلیارد ساله که هیچ نشانی از تولد ستارۀ تازه ای در آنها نیست. اما دو تفاوت مهم نیز بین آنها وجود دارد. یکی محل آنهاست. GW170817 حدود 130 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد درحالیکه  GRB150101Bحدود 7/1 میلیارد سال نوری دور است.  تفاوت دوم این است که دانشمندها بدون تشخیص موج گرانشی نمی توانستند جرم دو جسمی که با هم ترکیب شده اند را  تشخیص دهند. این ممکن است که این دو جسم ترکیبی به جای آنکه دو ستارۀ نوترونی باشند یک سیاهچاله و یک ستاره نوترونی باشند. برای اطلاعات بیشتر به آدرسهای   https://arxiv.org/abs/1806.10624  ،http://www.nasa.gov/chandra   ،

http://chandra.harvard.edu/photo/2018/kilonova/ مراجعه کنید.