سفینه فضایی بزرگترین مانورش را کامل کرد
تصویر هنری سمت چپ آزمایشگاه سفینه فضایی را در طول سفرش از زمین به مریخ و تصویر سمت راست ،ماموریت کاوشگر کنجکاو ،که در حال فعالیت بعد از فرود آمدن به مریخ است.
گزارش عملکرد ماموریت
سفینه فضایی آزمایشگاه علمی مریخ ناسا، مسیر پروازش راچهار شنبه با بزرگترین مانور طراحی شده برای ماموریت سفر بین زمین و مریخ، تصحیح کرد.بریان پورتاک از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادنیا-کالیفرنیا گفت:"مسافت سنجی از سفینه فضایی وداده دوپلر که مانور طبق برنامه کامل شده بود.
ماموریت آزمایشگاه علمی مریخ از کاوشگر هم سایز ماشین"کنجکاو" برای تحقیق در منطقه انتخاب شده در مریخ درون دهانه گیل مورد استفاده قرار گرفت تا شرایط محیطی مناسب برای زندگی میکروبیولوژیکی و همچنین نشانه هایی از وجود حیات در مریخ را بررسی نماید.
مهندسین یک سری احتراق سه ساعته موتورهای پر فشار را، برای دستیابی به دو هدف برنامه ریزی کرده بودند.:برای قراردادن سفینه فضایی در خط سیری تقریباً40000 کیلومتر نزدیکتر به مواجهه با مریخ و برای افزایش دادن زمان مواجهه در حدود 14 ساعت د ر مقایسه با خط سیر ما موریت بعدی 26 نوامبر 2011.
توماس مارتین مورگفت:"زمان مواجهه برای رسیدن به مریخ مهم است ، چرا که به خاطر چرخش سیاره، در زمان رسیدن ددهانه گیل در سمت راست واقع می شود.
خط سیر ماموریت مانور بعدی ،در حدود یک ششم اندازه اولی و برای 26 مارس پیش بینی شده است.بعلاوه چهار فرصت دیگر برای تطبیق مورد نیاز است که برای 5 آگوست 2012 برنامه ریزی شده است.
خط سیر اولیه سفینه فضایی شامل یک انحراف عمدی جهت جلوگیری از برخورد لبه بالایی حامل با مریخ است.
لبه بالایی به روشی که خود سفینه از میکربهای زمینی مبرا شد ،پاک نشده بود.
سفینه آزمایشگاهی علمی مریخ در هر پروازش دو دور کامل در دقیقه می چرخد.مانور امروز شامل دوترکیب متفاوت بود.:یکی سرعت مسیر محورچرخش سفینه ودیگری سرعت در جهت عمودی آن را تغییرداد.
مانو ر ،8موتور پر فشار بر روی لبه سفینه که به دو گروه چهارتایی تقسیم شده اند را استفاده کرد.آن با فشاری در حدود 19دقیقه شروع بکار کرد و تنها یک موتور در هر گروه را استفاده نمود و بر روی سرعت محور چرخش تاثیر گذاشت.سپس برای تاثیر بر سرعت عمودی آن خط سیر ،هر گروه از موتورها برای 5ثانیه روشن شدند تا چرخش آن موتورها را در مسیر مربوطه قرار دهد.این انفجار 5 ثانیه ای بیش از 200 بار برای یک دوره دوساعته در حدود 40 دقیقه تکرار شده بود.
مانور برای ایجاد یک تغییر خالص در سرعتی حدود 12.3مایلی در هر ساعت ،ترکیب کمی افزایش در سرعت با تغییر کوچکی در مسیر سفر را برآورد شده بود.