مگنتار(نوعی ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی قوی) نزدیک سیاهچاله بسیار پرجرم باعث شگفتی شد

در سال 2013 ستاره شناسها اعلام نمودند که آنها یک مگنتار که به طور استثنایی ای به سیاهچاله پرجرم مرکز کهکشان راه شیری نزدیک است را با استفاده از یک رشته از تلسکوپهای فضایی شامل رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا کشف کرده اند.
مگنتارها چگال بوده و از رمبش ستاره های نوترونی که دارای میدانهای مغناطیسی بسیار قوی می باشند به وجود می آیند. این مگنتار در فاصله ای به کوچکی 3/0 سال نوری(حدود 2 تریلیون مایل) از سیاهچاله پرجرم مرکز کهکشان راه شیری می باشد که تا به حال نزدیک ترین ستاره نوترونی کشف شده به سیاهچاله مرکزی پرجرم می باشد و به نظر می رسد در میدان گرانشی آن قرار داشته باشد.
از زمان کشف آن در دو سال پیش زمانیکه آن یک انفجار پرتو ایکس گسیل نمود، ستاره شناسها به طور فعالی فعالیتهای مگنتار را زیر نظر داشته اند و آن را با استفاده از تلسکوپ چاندرا و تلسکوپ XMM-Newton آژانس فضایی اروپا  SGR 1745-2900نامیدند. تصویر اصلی منطقه ای اطراف سیاهچاله کهکشان راه شیری را در طیف پرتوی- ایکس از چاندرا نشان می دهد(سرخ، سبز و آبی به ترتیب پرتوهای ایکس انرژی پایین، متوسط و بالا می باشند). تصاویر کوچک الحاقی حاوی تصویر نمای نزدیک تلسکوپ چاندرا در منطقه سمت راست اطراف سیاهچاله می باشند که شامل یک تصویر ترکیبی بین سالهای 2005 تا 2008 (تصویر چپ) زمانیکه مگنتار شناسایی نشده بود طی دوران خاموشی و یک تصویر رصد شده در سال 2013 (تصویر راست)، زمانیکه آن به صورت نقطه درخشان منبع انفجار پرتو-ایکس که منجر به کشف آن شد دیده می شود، می باشد.
یک مطالعه جدید با استفاده از رصدهای دراز مدت انجام شده نشان می دهد که مقدار پرتو ایکس گسیل شده از SGR 1745-2900 خیلی آهسته تر از سایر مگنتارها که قبلاً کشف شده اند در حال افت است و سطح آن داغ تر از مقدار مورد انتظار می باشد.
محققان این نظر را پیشنهاد داده اند که بمباران سطح مگنتار توسط ذره های باردار به دام افتاده در انبوه میدانهای مغناطیسی خمیده بالای سطح مگنتار ممکن است گرمای اضافه سطح مگنتار را به وجود آورده و همینطور دلیل افول آهسته پرتوهای ایکس باشد. این انبوه میدانهای مغناطیسی خمیده می تواند زمانی تولید شود که ستاره نوترونی تشکیل می شود.
پژوهشگران فکر نمی کنند که رفتار نامعمول این مگنتار به دلیل نزدیکی به سیاهچاله پرجرم باشد چرا که این فاصله کماکان برای برهمکنشهای قوی از طریق میدانهای مغناطیسی یا گرانشی بسیار بزرگ است.
برای اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاعاتی NASA's Chandra X-ray Observatory در سایت ناسا، www.nasa.gov مراجعه نمایید.