مانور حرکت مستقیم برای تاریخ 11 ژانویه به ثبت رسید
این تصور یک هنرمند از فضاپیما آزمایشگاه علوم مریخ ناسا در حین دوره گردشش بین مراحل پرتاب و فرود نهایی بر سطح مریخ است
گزارش وضعیت ماموریت
پاسادینا- کالیفرنیا, احتراق موتور در 11 ژانویه بزرگترین مانوریست که فضاپیما آزمایشگاه علوم مریخ در طول پروازش بین زمین و مریخ انجام می دهد.
این عمل از یک سری احتراق هماهنگ 8 موتور پرتابگر در مدت 175 دقیقه که شروع آن در ساعت 3 بعد از ظهر می باشد تشکیل می دهد. این عمل فضاپیما را بیشتر در مسیر مریخ و دهانه گیل قرار می دهد. مسیر به وجود آمده از پرتاب 26 نوامبر 2011 به عمد در مسیر مریخ نیست چرا که با این کار از برخورد سطح فوقانی سفینه با مریخ می توان جلوگیری کرد. سطح فوقانی فضاپیما, بر خلاف دیگر سطوح فضاپیما برای جلوگیری از محافظت مریخ از میکروب های زمینی پک نشده است.
مانوربرای ایجاد یک افزایش 5.5 متر در ساعتی به سرعت فضاپیما طراحی شده است.
آرتور آمادور, مدیر ماموریت گردش آزمایشگاه علوم مریخ از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا, پاسادینا- کالیفرنیا گفت: ما با داشتن یک فضاپیما با کارکرد خوب کاملا بر عملیات گردش احاطه داریم. پس از این مانوراصلاح مسیر, انتظار ما این است که به نقطه ای که می خواهیم وارد جو مریخ شویم کاملا نزدیک شویم.
برنامه رسیدن گروه اعزامی تا قبل از 5 آگوست شامل موقعیت های دیگری برای 5مانور اصلاح مسیر و یا بیشتر می باشد که برای تنظیم مسیر الزامیست
مانور 11 ژانویه برای واحد تنظیمات اولیه برنامه ریزی شده که جهت و سرعت فضاپیما را در طول مانور تنظیم می کند. یک مانور تنظیمی که از ژیروسکوپ حامل واحد های ثابت اندازه گیری استفاده می کرد در 21 دسامبر با موفقیت به انجام رسید. واحد ثابت اندازه گیری به عنوان جایگزینی برای سیستم راهبری آسمانی فضاپیما به دلیل یک ریست قبلی کامپیوتر به کار برده شد.
عملیات خطایابی در پاسخ به ریست ایجاد شده توسط نرم افزار ستاره یاب فضاپیما در 29 نوامبر ادامه دارد. در آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه پیشرانه جت, این اتفاق چند بار در هزاران آزمایش برای یکی از مدل های کامپیوتر فضاپیما رخ داد. ولی برای مدل دیگر کامپیوتر هیچ دفعه ای این اتفاق رخ نداد. خود فضاپیما تعدادی کامپیوتر مادر اضافی دارد. وفتی که فضاپیما در حال انجام عملیات بر کامپیوتر بخش الف است, مهندسین در حال آغاز کردن آزمایشات بر روی نرم افزار ستاره یاب در کامپیوتر بخش ب هستند تا بفهمند که آیا مستعد تکرار آن رفتار هست یا خیر.
گروه اعزامی آزمایشگاه علوم مریخ از کاوشگرشان,کنجکاو, که اندازه یک اتوموبیل است استفاده کرده تا بفهمند که آیا مناطق منتخب در دهانه گیل, محیطی مناسب برای وجود حیات بوده و یا نشانه هایی از اینکه آیا زندگی در آنجا وجود داشته موجود است یا خیر.
در 15 ژوئن, گروه عملیاتی فضاپیما کار چکاپ های مهندسی خود را آغاز می کنند. این آزمایشات تا حدود یک هفته به طول می انجامد و شامل آزمایش چندین جز سیستم فرود کاوشگر بر روی مریخ و سیستم ارتباطی آن با مدارگردهای مریخ می شود.
پرتو های خورشیدی مرحله گردش فضاپیما 780 وات تولید می کنند. نرخ مخابرات 2 کیلوبیت در ثانیه برای ارسال و دریافت اطلاعات می باشد. فضاپیما در هر دقیقه 2.04 بار به دور خود می چرخد. ردیاب ارزیاب تابش, یکی از 10 وسیله علمی سوار بر کاوشگر است که در حال جمع آوری داده هایی در مورد محیط تابش های میان سیاره ایست.
تا ساعت 9 صبح روز شنیه 7 ژوئن, فضاپیما 117.3 میلیون کیلومتراز سفر 567 میلیون کیلومتری اش تا مریخ را طی خواهد کرد. سرعت آن نسبت به زمین 15200
کیلومتر در ساعت و نسبت به خورشید 111800 کیلومتر در ساعت خواهد بود.