اخبار

کاوشگر کنجکاوی بهرام ناسا به منطقه ای از شن روان رسید.

کاوشگر کنجکاوی بهرام ناسا جستجویی از نزدیک را در منطقه تاریکی از شنهای روان در دو لایه شروع نمود. این شنها در مسیر کاوشگر در بالای قسمت پایینی یک کوه بهرامی لایه دار می باشند.

منظره ای از سطح موج دار آنچه به طور غیر رسمی "شنهای مرتفع"نامیده شده در آدرس زیر می باشد:

http://www.nasa.gov/image-feature/jpl/pia20168/high-dune-is-first-martian-dune-studied-up-close

رد یک چرخ که مواد زیر سطح یک لایه شنی نزدیک را آشکار می نماید در آدرس زیر می باشد:

http://www.nasa.gov/image-feature/jpl/pia20169/rover-track-in-sand-sheet-near-martian-sand-dune

این شنها نزدیک به محل کنونی کنجکاوی، قسمتی از "شنهای بَگنولد" که یک نوار در طول جناح شمال غربی کوه شارپ داخل دهانه گِیل می باشند. رصدهای این منطقه شن زار از روی مدار نشان می دهد که لبه های شن زارهای انفرادی با سرعت یک متر در سال زمینی حرکت می نمایند.

جستجوهای طراحی شده این کاوشگر شامل برداشتن نمونه از این شنها برای تحلیل به وسیله ابزارهای آزمایشگاهی داخل کنجکاوی می باشد.

کاوشگر کنجکاوی از ابتدای آگوست 2012 بر روی بهرام کار نموده است. این کاوشگر در سال 2014 بعد از جستجوی پر ثمرش از مواد نزدیک به محل فرودش به کوهپایه کوه شارپ رسید و سپس به سمت کوه رفت. ماموریت اصلی حالا این است که لایه های بالاتر کوه شارپ را مرتباً بیازماید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کنجکاوی آدرس زیر را ببینید:

http://mars.jpl.nasa.gov/msl

سطح موج دار نخستین شنزار بهرامی که تا به حال از نزدیک مورد مطالعه قرار گرفته است، این تصویر را که در 27 نوامبر 2015 از "شنزار مرتفع" توسط دوربین دکل بر روی کنجکاوی گرفته شده، در بر می گیرد. این منطقه قسمتی از "شنزارهای بَگنولد" از منطقه شنهای تیره در طول جناح شمال غربی کوه شارپ می باشد.

 رد یک چرخ به جا مانده از کنجکاوی مواد زیرین یک ورقه شنی نازک را آشکار می نماید. این تصویر در 2 دسامبر 2015 توسط دوربین دکل کنجکاوی گرفته شده است. این منطقه نزدیک به شنزار بزرگ با دانه های شن تیره رنگ است.

 این تصویر دانه های شنی را در جاییکه کنجکاوی در یک شنزار بزرگ از روی یک لایه شنی نازک عبور داده می شد نشان می دهد. این منظره مساحتی به پهنای 3/1 اینچ را در در بر می گیرد و تصویر با دوربین Mars Hand Lens Imager در 3 دسامبر 2015 گرفته شده است. نور خورشید از سمت چپ می آید.

 این تصویر که در 5 دسامبر 2015 از سطح به هم نخوردۀ یک شنزار بهرامی به نام "شنزار مرتفع" گرفته شده دانه های درشتری را که پس از وزیدن باد و حذف دانه های کوچکتر باقی مانده اند نشان می دهد. این تصویر مساحتی به پهنای 4/1 اینچ را در بر می گیرد. این تصویر با دوربین Mars Hand Lens Imager (MAHLI) کاوشگر کنجکاوی گرفته شده است.




برچسب‌ها:


 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.