25

گزارش ويژه برنامه هفته جهانی فضا با موضوع اکتشاف(شعاراین هفته در سال 2015)

ويژه برنامه هفته جهانی فضا و نشست های تخصصی، عصر چهارشنبه15 مهر ماه94،  با حضور مجید سعادتمندی(قائم مقام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی)، امیرحسین چیذری(مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی تهران) ، اساتید و شخصیتهای علمی کشور مانند پروفسور نعمت الله ریاضی(فیزیکدان و کیهان شناس)، كوروش ركني (کارشناس سازمان فضایی ایران) و جمعی از خانواده های علاقمند به علوم فضایی در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برگزار شد.
« پروفسور نعمت الله ریاضی » فیزیکدان و کیهان شناس برجسته در اين همايش اولین سخنران برنامه بود و سخنرانی خود را با موضوع«نجوم از فضا» برای علاقه مندان ارائه داد. وی در ابتدا درباره ی «سفرهای فضائی و اقامت در فضا» که در گذشته یک امر رویایی و غیرواقع گرایانه تصور می شد مطالبی را بیان کرد و به آغاز پروازهای فضائی با پرتاب اسپوتنیک1 در سال 1957 اشاره کرد.
پس از این درباره ی سفر به ماه ، اکتشاف اولیه سیارات بزرگ ، ستاره های دنباله دار ، سیارک ها ، درک خورشید و اثر آن بر محیط زیست زمین، تعیین تاریخچه تکاملی  ستاره ها و کهکشان ها و کشف ماده تاریک، کشف تابش زمینه کیهانی، کیهان شناسی «انفجار بزرگ» ، اندازه گیری هندسه جهان و کشف انرژی تاریک و... توضیحات جالبی را ارائه داد.
پروفسور نعمت الله ریاضی در ادامه صحبت‌های خود سازمان های فضائی را موضوع مهم¬تری دانست و تاکید کرد:‌ «سازمان های فضائی مانند(ESA) در برنامه های چشم انداز ده ساله خود توجه خاصی به نجوم از فضا دارند و پروژه های گسترده ای در حال انجام است. این پروژه ها نیازمند همکاری های بین المللی است چون اغلب پر هزینه هستند.»
وی در پایان سخنرانی خود درباره ی رصدخانه فضایی هرشلِ آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ جیمز وِب جانشین تلسکوپ فضایی هابل ، پروژه گایا  و... مطالب جالبی را بیان کرد.
«كوروش ركني» کارشناس سازمان فضایی ایران دومین سخنران این برنامه سخنرانی خود را با موضوع «نجوم، اکتشافات فضایی و فعالیتهای ایران» برای مخاطبان بیان کرد. وی  با ارائه تصاویری از ماهواره های فضایی درباره برخورد ماهواره ها و خطراتی که به دنبال دارد، متلاشی شدن ماهواره ها در هنگام برخورد و پخش آن در فضا توضیحاتی را ارائه داد. سپس با ارائه تصاویری از فضا با استفاده از رادیوتلسکوپ ها درباره ی تاریخچه رادیوتلسکوپ ها و انواع آن برای نمایش امواج مادون قرمز، فرابنفش و... نیز مطالبی را بیان کرد.
گفتنی است، در بین سخنرانیها مسابقه علمی و اهداء جوایز به نفرات برتر ارائه شد و شور و هیجانی که در بین شرکت کنندگان در حین جواب دادن به سؤالات مسابقه دیده می شد وصف ناپذیر بود.
همچنین جدیدترین اخبار و فیلمهای جذاب فضایی در بین برنامه نمایش داده شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
در پایان برنامه پس از اجرای موسیقی زنده،  گنبد بادی آسمان نما و سالن نمایش لیزری برای علاقه مندان اجرا شد.
ويژه برنامه هفته جهانی فضا با حضور 150 نفر از مشتاقان فضا، اساتید و هیات علمی دانشگاهها از ساعت16:45 تا21 برگزار شد و مخاطبان توانستند از مباحث علمی نشست، مانند گذشته به خوبی استفاده کنند.
تعداد امتیازات: (3) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1392)
گروه خبر: اخبار مرکز
کد خبر: 2606
  • گزارش ويژه برنامه هفته جهانی فضا با موضوع اکتشاف(شعاراین هفته در سال 2015)

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.