مقالات

02

مریخ(4)

چگونه بهرام به سیاره‌‍‌ای  که ما اکنون می‌بینیم تبدیل شد؟ چه چیزی در مورد شباهت و تفاوت زمین و بهرام به حساب می‌آید؟ این سوالها با مطالعۀ زمین شناسی بهرام پاسخ داده خواهند شد. به عنوان قسمتی از برنامۀ کاوش بهرام ما می‌خواهیم بفهمیم نقشهای نسبی باد، آب، پدیده‌های آتشفشانی، ساخت شناسی، دهانه‌های آتشفشانی و سایر فرایندها چگونه عمل کرده اند تا سطح بهرام را شکل داده و تعدیل دهند.

برای مثال بهرام خانۀ آتشفشانهای به طور باور نکردنی بزرگ است که می‌توانند 10 تا 100 برابر بزرگتر از آتشفشانهای زمین باشند. یک دلیل برای این تفاوت این است که پوستۀ بهرام آنگونه که پوستۀ زمین حرکت می‌کند، حرکت نمی‌کند. این به این معنی است که کل تودۀ مواد مذاب از یک آتشفشان بزرگ به بیرون فوران می‌کند.

میدان مغناطیسی بهرام سر نخهایی در مورد داخل سیاره و بیش از آن به ما می‌دهد.

یک کشف اخیر توسط فضاپیمای تحقیق جهانی بهرام از مناطق بزرگی از مواد مغناطیسی بهرام بر این مساله دلالت دارد که سیاره زمانی یک میدان مغناطیسی داشته که خیلی شبیه آنچه زمین امروز دارد بوده. چون میدانهای مغناطیسی عموماً سیاره‌ها را از تعداد زیادی انواع تابشهای کیهانی محافظت می‌کنند، این کشف دلیل مهمی برای احتمال پیدا کردن مدارکی دال بر حیات گذشته بر روی سطح بهرام است. مطالعه میدان مغناطیسی قدیمی همچنین اطلاعات مهمی در مورد ساختار درونی،  دما و ترکیبات بهرام در گذشته فراهم می‌کند. حضور میدانهای مغناطیسی همچنین نشان دهندۀ این موضوع هستند که بهرام زمانی سیاره‌ای پویاتر و شبه زمینی تر  از آنچه امروز می‌باشد بوده.

صخره‌ها بر روی بهرام می‌توانند در مورد تاریخچۀ سیاره و پتانسیل آن برای پذیرا بودن حیات به ما اطلاعات دهند.

از مسایل مهم اساسی سن و ترکیبات گونه‌های متفاوت صخره‌های روی سطح بهرام است. زمین شناسان با استفاده از سن صخره‌ها ترتیب رویدادها در تاریخچۀ سیاره را تشخیص می‌دهند. اطلاعات ترکیبات به آنها در مورد اینکه در طول زمان چه اتفاقی افتاده اطلاعات می‌دهد. مسالۀ مهم به ویژه شناسایی صخره‌ها و مواد معدنی‌ای که در حضور آب تشکیل می‌شوند است. آب یکی از کلیدهای پاسخ به پرسش آیا حیات بر روی بهرام احتمالاَ شروع شده است می‌باشد.

چه مواد دیگری که اطلاعاتی در مورد تاریخچۀ سیاره دارند در صخره‌ها احتمالاً به تله افتاده‌اند؟ گونه‌های متفاوت صخره‌ها بر روی سطح چگونه توزیع شده‌اند؟ مدارگردها و ماموریتها فرودی ابزار مخصوصی را که برای کمک به پاسخ این سوالها طراحی شده‌اند را با خود حمل خواهند کرد.

دوازده شهابسنگ بهرامی که بر روی زمین کشف شده‌اند نیز می‌توانند سرنخهایی در مورد سیاره به ما دهند. در مورد شهابسنگهای بهرام می‌توانید از مرکز فضایی جانسون بیشتر اطلاعات بدست آورید.

[پیوست خبر...]

تعداد امتیازات: (5) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (1189)
گروه خبر: مقالات عمومی
کد خبر: 1429
  • مریخ(4)

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.