31

کشف بقایای یک سیاره باستانی در مدار مریخ

هرچند که در کتاب‌های تاریخی و باستانی، در مواردی شاهد تمدن‌های چند هزار ساله هستیم، با این حال دستاوردهای ما از محیط زندگی‌مان بسیار محدود و ناچیز بوده است. به طور کلی می‌توان گفت که بسیاری از پیشرفت‌های ما در زمینه فضا و جهان اطرافمان، در طول نیم قرن اخیر به دست آمده‌اند، دستاوردهایی که به خودی خود، سوالات جدی‌تری را نیز مطرح می‌کنند. در منظومه شمسی تعداد 8 سیاره در حال گردش به دور خورشید هستند، اما اگر صحبت از هزاران سال قبل باشد چطور؟ آیا این احتمال وجود دارد که در گذشته، تعداد سیاره‌های موجود در منظومه‌ی خورشیدی ما، با امروز متفاوت بوده باشد؟ گروهی از دانشمندان بر این عقیده هستند که موفق به کشف بقایای یک سیاره باستانی در مدار مریخ شده‌اند!
آیا تروجان‌های موجود در مدار سیاره مریخ، متعلق به یک سیاره باستانی بوده‌اند؟
به گفته‌ی محققین، خرابه‌های یک سیاره باستانی و مرموز که سال‌ها قبل از منظومه شمسی ما ناپدید گشته، همچنان در اطراف سیاره‌ی مریخ وجود دارد. در مدار سیاره سرخ، دسته‌ای از سیارک‌ها قرار دارند که به آنان “تروجان” گفته می‌شود. اکنون دانشمندان بر این عقیده هستند که این سیارک‌ها، در واقع بقایای یک سیاره باستانی بوده‌اند که در گذشته‌ای دور، یکی از سیاره‌های منظومه شمسی به شمار می‌رفته است.
بررسی‌های صورت گرفته بر روی این اشیای در حال گردش به دور سیاره مریخ، نشان می‌دهد که تمامی آنان مربوط به یک سیاره‌ی مشترک بوده که در گذشته‌ای دور در جریان یک برخورد عظیم تکه تکه شده است.
تاکنون دانشمندان موفق شده‌اند تعداد 9 تروجان موجود در مدار مریخ را به ثبت برسانند. بزرگ‌ترین آن‌ها دارای قطر 2 کیلومتری و باقی آنان بین 0.5 تا 1.3 کیلومتر هستند.

سیارک‌های تروجان، در منظومه شمسی ما پدیده‌های جدیدی نیستند! در واقع ستاره‌شناسان بر این باور هستند که این تروجان‌ها از همان ابتدای منظومه شمسی و همزمان با شکل‌گیری اقمار، سیاره‌ها، سیارک‌ها و … وجود داشته‌اند. جالب است بدانید در مدار سیاره‌های نپتون و مشتری، در مجموع بین 6000 تا 6500 تروجان وجود دارد.  در مدار سیاره‌ی سرخ، تعداد 9 عدد تروجان وجود دارند. اولین و بزرگ‌ترین این تروجان‌ها 35 سال قبل کشف و Eureka نامگذاری شد. این شی، در واقع بزرگ‌ترین تروجان موجود در مدار این سیاره است.

به منظور بررسی دقیق‌تر این اشیای مرموز در مدار سیاره مریخ، گروهی از دانشمندان با استفاده از یک تلسکوپ بسیار بزرگ در کشور شیلی، به مطالعه و بررسی این خانواده از تروجان‌ها پرداختند. کارشناسان در نتیجه‌ی این مطالعات متوجه شدند که تمامی این اشیا، از ماده‌ای مشترک ساخته شده و نور خورشید را به یک شکل و اندازه منعکس می‌کنند. در تصویر سمت چپ تروجان‌های مریخی در اطراف نقاط L4 و L5 به تصویر کشیده شده‌ و موقعیت آنان نسبت به دیسک‌های مربوط به سیاره مریخ و خورشید به نمایش گذاشته شده است. در تصویر سمت راست، تعداد 8 تروجان موجود در نقطه L5 مورد بررسی قرار گرفته‌اند که VF31 به رنگ آبی و Eureka به
عنوان بزرگ‌ترین آنان با رنگ قرمز مشخص گردیده است.

با این حال، دانشمندان به یافته‌های جذابی از بقایای این سیاره باستانی دست پیدا کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، هریک از این تروجان‌ها، از ماده‌ای منحصر به فرد نسبت به سایر اشیای موجود در منظومه شمسی ساخته شده‌اند. به طور دقیق‌تر ترکیب سازنده تمامی این اشیا، ماده‌ای معدنی با نام الیوین است که در فشار و حرارت‌های بالا ساخته می‌شود.نکته جالب توجه اینکه هیچ‌یک از تروجان‌های سیاره‌های مشتری یا نپتون، از این ماده‌ی معدنی ساخته نشده‌اند. از این رو دانشمندان بر این باور هستند که تروجان‌های موجود در مدار سیاره مریخ، در واقع بقایای یک سیاره باستانی در گذشته‌ای دور هستند. بر اساس شواهد موجود، این سیاره دارای پوسته، گوشته و هسته بوده اما به دلیل برخورد‌های زمین شناسی، متلاشی گردیده است.
این مطالعه که توسط کارشناسانی مطرح با نام‌های Dr. Apostolos Christou  و  Dr. Galin Borisov  از رصدخانه آرما و افلاک در ایرلند شمالی صورت گرفته است، به وضوح بیانگر این است که سنگ‌های موجود در منظومه شمسی ما، قدمتی بسیار قدیمی‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی دارند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که این سیاره‌ باستانی ، تاثیر به سزایی را در شکل‌گیری حیات و تمدن فعلی بر سطح زمین داشته است.
دکتر آپوستولوس کریستوس در انتهای این مطالعه افزوده است:
یافته‌های ما نشان می‌دهد که این قبیل مواد، تاثیر به سزایی در شکل گیری مریخ و یا حتی زمین داشته‌اند.
A
تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (294)
گروه خبر: اخبار علمی
کد خبر: 2953
  • کشف بقایای یک سیاره باستانی در مدار مریخ

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.