اخبار

نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران که در زمینه های علمی و نجومی فعالیت می کند، دارای امکانات و فضاهای علمی مختلف است و دانش آموزان در مقاطع سنی مختلف، همه روزه (ازشنبه تا چهارشنبه) از این مجموعه بازدید می کنند و به کمک راهنمایی کارشناسان و اطلاعات مکتوبی که در کنار هر دستگاه تعبیه شده، آزمایش های گوناگون را تجربه می کنند.

در این بازدیدها،کارشناسان مرکز علوم ضمن حضور در جمع دانش‌آموزان به توضیح و تشریح دستگاههای علمی موجود در این مجموعه می پردازند و به سؤالات دانش‌آموزان در زمینه های مختلف پاسخ می گویند.

امکانات و فضاهای علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، شامل: تالارهای کهکشان راه شیری، ترازوهای فضایی، فیزیک،انرژی ،تفکر، سینما سه بعدی ، نمایش لیزری و رصدخانه مجهز به تلسکوپ 14 اینچ بازتابی(مدلِ اشمیت گاسگرین) وچندین تلسکوپ پرتابل است.

جالب است بدانید، بازدید های علمی اگر با تفکری عمیق برنامه ریزی شده باشــند می تواند به اندازه یک کتاب به دانسته های دانش آموز بیافزاید.

بازدید های علمی چشــمان انسان را برای پژوهش کردن تربیت می کنند و ذهن را حســاس تر کرده و زمینــه برای بروز افکارنـو و خلاقیت در آدمی مهیا می شود و چه بســا همین اتفاق باعث شود، دانش آموز مسـیرزندگی خویش را باز یابد و شوق یادگیری و دانستن در او شعله ور شود.

 لازم به ذکر است؛ اگر خانواده ها هفته ای یک بار به مسافرت های پرهزینه بروند باز هم به اندازه یکی دو بازدید طی سال به همراه دانش آموزان همکلاسی برای فرزندان ، پرنشاط،جذاب ، شاد و به یاد ماندنی نخواهد بود و این اردوها و بازدیدهای هر چند کوتاه به اندازه یک مســافرت طولانی با والدین برای فرزندان مهم و جالب جلوه می کند و از آن به عنوان خاطره ای به یادماندنی ،یاد می کنند. جا دارد مسئولان مدارس در حد امکان، با انجام این نوع بازدید هاموافقت نمایند و انجمن اولیا و مربیان نیز با برشمردن فواید این امور، شرایط لازم را برای بازدیدها مهیا سازند. چراکه یکی ازراههای موثر علاقمند کردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه، ایجاد جذابیت در آن و جلوگیری  ازخستگی مضاعف آنها، برگزاری بازدید علمی و اردو در طی سال تحصیلی است. این بازدیدها هر چند کوتاه بود لکن با توجه  به امکانات مدارس و همکاری  انجمن اولیا و مربیان جا دارد در طی سال تحصیلی چندین بار با هماهنگی معلمان مرتبط با موضوع درسی صورت گیرد . متاسفانه در اغلب مدارس کشور، اردو ، بازدید و گردش های علمی به  یک مورد  شامل تعدادی از دانش آموزان مدرسه در اواخر سال تحصیلی و آن هم در یک نصف روز ختم می شود که بهتر است جهت تکمیل تدریس یا مرورمطالب به شیوه عینی ، هر ماه یک بازدید از مراکز علمی ، تاریخی ، صنعتی ، کتابخانه، اماکن دیدنی  ، طبیعی و... انجام شود تا یادگیری از روش حفظی به روش کارگاهی درجان و فکر دانش آموزان این آینده سازان کشورمان نهادینه شود.

جالب اینکه تجربیات به دست آمده در یک بازدید و بیان آن توسط دانش آموز باعث می گردد که او آموزش دادن را نیز فراگیرد و از طرفی با سوالات مختلفی روبرو شود که ذهن او را به چالش بکشد و این موضوع باعث رشد ذهنی او می شودو اگر با سوالی روبرو شد که پاسخ آن را نمی داند برای رسیدن به آن  پاسخ  تلاش نماید.

جالب است بدانید یکی ازراههای موثر علاقمند کردن دانش آموزان به کلاس و مدرسه و ایجاد جذابیت در آن وجلوگیری  ازخستگی مضاعف آنها، برگزاری بازدید علمی و اردو در طی سال تحصیلی است که جا داردمدارس در حد امکان تمام توان خود را برای استفاده از آن بکار گیرند.

جالب اینکه بازدید های علمی اگر با تفکری عمیق برنامه ریزی شده باشند می تواند به اندازه یک کتاب به دانسته های دانش آموز بیافزاید.



بازدید های علمی چشمان انسان را برای پژوهشکردن تربیت می کنند و ذهن را حساس تر کرده و زمینــه برای بروز افکارنـو و خلاقیت در آدمی مهیا می شود و چه بســا همین اتفاق باعث شود دانش آموز مسـیرزندگی خویش راباز یابد و شوق یادگیری و دانستن را در او شعله ور سازد.








  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه
  • نقش بازیهای علمی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به مباحث علوم پایه

برچسب‌ها:


 

نظرات کاربران

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.